Koraalkerkhof - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Annelies - WaarBenJij.nu Koraalkerkhof - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Annelies - WaarBenJij.nu

Koraalkerkhof

Blijf op de hoogte en volg Annelies

15 November 2018 | Filipijnen, El Nido

Omdat ik gisteren wat gedoe had met internet op de pad en belangrijker nog; gezellig aan de klets was met mn roomies is het een ochtendje verder nu. Maar zo aan koffie en ontbijt weet ik nog net hoe gisteren eruit zag.

En dat bleek door halfdichte ogen te zijn. Ik ben geen vroege slaper, 1:00 is niet iets waar ik van onder de indruk ben. Maar dan wakker gemaakt worden om 1:30 omdat 2 van de 3 roomies kacheltje lazarus aan het gillen en janken waren omdat ze waren afgewezen, 2:00 omdat ze toch maar weer weg gingen, even later weer gillend en krijsend terugkwamen, en 4:30 omdat er 1 al wel lag te pitten maar de ander weer terugkwam en geen kamerpasje bij zich had. Je snapt dat ik mijn lelijkste bek even heb opengetrokken. In slaap vallen zat er niet meer in en ik heb moeite gedaan (ik sliep boven de boosdoener) om zo aanwezig mogelijk op te staan. In 1 ruk door naar de receptie want joehoe, we hebben hier 3 man security lopen en zeker 1 heeft alles gehoord. Wat is hier de policy want ik ga dit niet nog een nacht doen natuurlijk.
Puntje bij paaltje kon ik mn spullen klaarzetten en zou ik een andere kamer krijgen. Prima! Hoe vaak ik flink tegen dat bed heb gestoten en mogelijk wat herrie die kant op heb gefluisterd weet ik niet maar ik was onder de indruk van mezelf.

De tour waar ik ik me voor had ingeschreven ging niet door wegens te weinig aanmeldingen, maar het alternatief is de best beoordeeelde dus kom maar op. Tour A. Werkt wel grappig, er zijn 4 tours (A, B, C en D) en die worden altijd gevolgd. Wil je iets anders dan zul je een privetour moeten charteren (die dus als gezamenlijk initiatief niet doorging). Het is echt wel iets waarover nagedacht lijkt te zijn, er worden een berg plaatsen aangedaan maar evenzogoed worden er op deze manier heel veel plaatsen gespaard van het massatoerisme. Meenemen van plastic flesjes is op geen enkele tour toegestaan trouwens en iedereen werd aangemoedigd om plastic mee te nemen, als je dat tegen kwam. Niets was wegwerpmateriaal, op 1 fles na (die ik idd heb meegenomen) ben ik geen plastic tegengekomen.

Waar ik ook blij mee was was de verplichting tot het gebruiken van een zwemvest, zodat je blijft drijven en niet op het koraal gaat staan. Geen koraal of dieren aanraken, het werd allemaal gezegd. De keerzijde: niemand werd gehouden aan het gebruik van de zwemvesten en mensen zijn echt ongelofelijk lompe idioten. De boten gebruiken de aanleglijn niet maar mikken gewoon een anker neer, en dat ook steeds vrij ver weg is van de juiste plaats zodat mensen gewoon nog een kleine 200 meter (so close, yet so far) moesten lopen naar lagune/strand.
Zonder of met vest, iedereen trapt bovenop alles. En al een hele poos zo te zien want het is morsdood. Afgebroken, wit, poederig, af en toe ineens een oplevinkje maar ik vond het vooral een heel verdrietige ervaring. Niet te vergelijken met de snorkeltocht in Coron ook. Ja, de lagunes zijn werkelijk prachtig en je kijkt je ogen uit. Metershoge rotsen torenen kaarsrecht omhoog, begroeid met planten en bomen, het is allemaal even indrukwekkend. En hoe langer je kijkt, hoe meer je ziet. Maar: ik kan het niet met jullie delen, doordat de boot steeds ver weg was kon de camera niet mee en de onderwatercam doet het niet meer.
Ook de foto's van de boot af genomen gaan niet werken, het heeft de hele dag een beetje gezeikregend dus donker en mat. Jammer, maar eerlijk gezegd is dat volkomen bijzaak. De herinnering heb ik op m'n netvlies en die zal met het terugzien van de fotos niet gauw vervagen.
Ook het beeld niet van de schitterende vis met een gignatisch litteken over de zij en de gebakken vissen bij de lunch. En oeioeioei, het blijft me maar steken he, hoe kan iemand nou toch zoiets moois keihard vernietigen? Bij deze lieve mensen. Ik heb gekeken, het onderwaterleven is mooi en kostbaar. Laat het met rust en leg wat anders op je bord. Voor mij betekent het wel het eind van snorkelen. Het is vooraf gewoon niet zichtbaar hoe betrouwbaar een bedrijf is. Ik heb mijn deel gehad, mocht ik ooit zeker weten dat t ok is dan neem ik echt weer een kijkje, maar vooralsnog zeg ik "het was genoeg".

Eenmaal terug heb ik mn nieuwe kamer gekregen. 2 van de 3 waren er toevallig en wat een verschil. Rustige meiden, de een vega de ander vegan en t was gezellig. Veel te laat gaan eten maar t smaakte me prima. Met als toetje een zeer prima massage. En jippie, een rustige nacht!

Inmiddels zit mn ontbijt er al een hele poos op en ga ik "de stad" maar eens in. Ivm bagagelimieten nog geen souvernirs of iets in die geest kunnen halen, zelfs nog geen kaart kunnen sturen omdat dat gewoon niet leeft. Het is er domweg niet.
De laatste volle dag, helaas. Morgen weer op naar Manilla, net een goede tip gekregen over een hostel. En dan zondag om 5u op het vliegveld. In een kleine 8 uur naar Oman, 1,5 uur overstappen en weer 7,5 naar Parijs. Transport fixen van het vliegveld naar de trein en daar om 6u de Thalys. Nog een paar overstappen en dan is het pas maandagochtend als ik weer thuis ben.
Zin in? Hahahahaha, back in the rat-race. Natuurlijk niet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annelies

De wereld is er om ontdekt te worden. Een overstap in Maleisië bijna 15 jaar geleden smaakte naar meer. Tijd om het eens van dichtbij te gaan bekijken en de wereld wat mooier te gaan maken door vrijwilligerswerk te gaan doen in Penang.

Actief sinds 25 Sept. 2015
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 137198

Voorgaande reizen:

28 April 2023 - 20 Mei 2023

Eindelijk Indonesie

04 Oktober 2022 - 25 Oktober 2022

Mexico

05 Oktober 2021 - 14 Oktober 2021

Let's maple!

20 November 2019 - 01 December 2019

Stedentripje Rio

05 November 2018 - 18 November 2018

Filipijnen!

06 Maart 2018 - 22 Maart 2018

Toch Thailand

21 Januari 2017 - 11 Februari 2017

Belize, hoe kom je erop...

23 Februari 2016 - 31 Maart 2016

Naar de katten op Maleisië

Landen bezocht: