Schildpadje! - Reisverslag uit Puerto Escondido, Mexico van Annelies - WaarBenJij.nu Schildpadje! - Reisverslag uit Puerto Escondido, Mexico van Annelies - WaarBenJij.nu

Schildpadje!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

18 Oktober 2022 | Mexico, Puerto Escondido

Gemengde gevoelens heb ik een beetje over Puerto Escondido. Het hostel is echt top. Ik ben slechts een paar keer wakker geworden met het idee det het hard regende, maar dat leek de ventilator maar te zijn. Dat is het voordeel van mijn bed; het is klimmen maar het heeft uitzicht op het zwembad.

En omdat er geen raam is maar alleen gaas is het ook lekker fris.

Maar het is gezellig, net niet helemaal mijn volk alleen. Tuurlijk is het leuk om een potje te kaarten en vrijwel iedereen l#lt met iedereen, maar met een backgammontoernooi gisteravond, acroyoga vanmiddag en salsales vanavond moet ik een beetje denken aan het vakantiepark van Dirty Dancing.

Ik wilde graag de het lichtgevende water zien, en krokodillen, en ziplinen.

Maar ziplijnen kan ik vergeten want buiten dat het buitenproportioneel duur is is het ook voor minimaal 4 personen.

De kroko's hetzelfde probleem, en de algjes hebben ze afgeraden omdat het én te druk is én geen geschikte dag. Ok. Jammer. Maar zelfs al zou er niets meer doorgaan dan nog heb ik een topreis gehad.

Ik had gisteren al wel van iemand gehoord dat je naar een bepaald strandje kunt om zeeschildpadden te water te laten. Heb je geen tour voor nodig. En aangezien het een beetje snertweer is dus een ritje naar Manzunte met de collectivo hem ook niet gaat worden, dan op zoek naar de schildpadjes!

Op slechts een half uur lopen had ik het al gevonden. Maar het was pas 11u en de release is pas tegen 17. Goed excuus om een tijdje in het zand te zitten en naar de hysterische golven te turen. En zodra de looplust weer terug is; bleef ik een klein stukje verder alweer staan. Aan de bosrand. Bezaaid met bloemen. En waar bloemen zijn zijn vlinders. Véél vlinders. En ook de kolibries lieten niet lang op zich wachten. Blijft fascinerend. Die kleine, snelle, felle beestjes die gewoon niet meedoen met natuurwetten. Als er minder muggen waren geweest was ik nog een stuk langer blijven staan daar denk ik, het is tof om te zien hoeveel er gaat leven naarmate je langer blijft kijken. Maar de muggen waren er wel degelijk, dus terug naar het hostel.

Goed moment om nu eens écht met de balance bezig te gaan. Oortjes doen het, ik heb papier weten te bietsen en het lukt me BIJNA me te concentreren. Maar goed, we zijn op de goede weg. Nog 1.5 week te gaan, moet mogelijk zijn.

Na die zware middag heb ik m'n spullen gepakt om naar de schildpadden te gaan. Op een fiets deze keer. Alles krom en de remmen klinken als een oude locomotief maar veel heuvelaf en dat is wel geinig. Net een zeepkistenrace.

Uiteraard heb ik me eerst nog een paar keer moeten overtuigen van het etische aspect van het loslaten van de schildpadjes. Maar er is geen twijfel, ik ben oprecht overtuigd dat dit een goede plek is om geld aan uit te geven.

En voor dat geld krijg je een leeg bakje, om daar later het schildpadje in te dragen zodat je ze niet aanraakt.

En dat dragen alleen al is een hele belevenis. Het zijn echt maar een paar stappen, maar je ziet meteen dat die kleine gaat zoeken naar de zee en als een kompasje de goede richting op draait. Zonder veel aarzelen wiebt en waggelt de kleine naar de waterrand. Struikelend soms, en de eerste golven missen hem. Maar dan is daar die laatste golf en sja kleintje, het ga je goed! Hopelijk red je het en kom je over 10 jaar weer op deze plek terug.

Wat was dat speciaal om mee te maken zeg. Heel erg gaaf.

Daarna ben ik nog maar even doorgefietst naar een strandje dat kennelijk een mooie zonsondergang heeft. Nou ja, hoe bewolkt het ook is; het is inderdaad mooi. En hoewel mijn bikini in mijn tas zit, is er geen plek om om te kleden. Maar ik kan het niet laten, dan maar in ondergoed erin. Ook hier fikse golven zo in de baai. Prachtig. En ook wellicht mijn laatste strand weer voorlopig.

De rest van de avond is vooral kletsen, nagenieten, en van die heerlijke douche hier genieten. Vleermuisjes kijken. Kennismaken met de nieuwe roomies, maar ondanks dat ik het wel echt leuk (en wat rustiger) heb gehad hier ben ik officieel niet van de surftowns.

Morgen laatste dagje, en dan de nachtbus weer in. Zien wat die laatste dag brengt! Sowieso een start met yoga op z'n Dirty Dancingkamps. Bring it on.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Puerto Escondido

Mexico

Typisch gevalletje "leuke deal gezien, toffe bestemming, let's do it".

Recente Reisverslagen:

24 Oktober 2022

Hasta Luega Amigos y Amigas

23 Oktober 2022

Zippie

23 Oktober 2022

Sumidero

21 Oktober 2022

The hills are alive

20 Oktober 2022

Terug de kou in
Annelies

De wereld is er om ontdekt te worden. Een overstap in Maleisië bijna 15 jaar geleden smaakte naar meer. Tijd om het eens van dichtbij te gaan bekijken en de wereld wat mooier te gaan maken door vrijwilligerswerk te gaan doen in Penang.

Actief sinds 25 Sept. 2015
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 137405

Voorgaande reizen:

28 April 2023 - 20 Mei 2023

Eindelijk Indonesie

04 Oktober 2022 - 25 Oktober 2022

Mexico

05 Oktober 2021 - 14 Oktober 2021

Let's maple!

20 November 2019 - 01 December 2019

Stedentripje Rio

05 November 2018 - 18 November 2018

Filipijnen!

06 Maart 2018 - 22 Maart 2018

Toch Thailand

21 Januari 2017 - 11 Februari 2017

Belize, hoe kom je erop...

23 Februari 2016 - 31 Maart 2016

Naar de katten op Maleisië

Landen bezocht: