De oudheid in - Reisverslag uit Oaxaca de Juárez, Mexico van Annelies - WaarBenJij.nu De oudheid in - Reisverslag uit Oaxaca de Juárez, Mexico van Annelies - WaarBenJij.nu

De oudheid in

Blijf op de hoogte en volg Annelies

10 Oktober 2022 | Mexico, Oaxaca de Juárez

Rustig aan doen, dat was het voornemen vandaag. En zo begon ik ook, toen ik uitgeslapen wakker werd om 2:30. Gelukkig ben ik wel weer in slaap gevallen maar was het wakker worden s morgens een stukje minder leuk. De keelpijn die ik al een paar dagen heb (nee, ik schrijf écht niet alles op nee) neemt de overhand en ik voel me echt een beetje alles-behalve-fit. Gelukkig heb ik wel een paar para's bij en lukt het om het ontbijt weg te krijgen. Zeker smakelijk, maar meevallen doet het niet. Het duurt dan ook best even voor ik op gang kom en ik besluit het echt wel rustig te houden en alleen te geocachen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan dus kom ik toch snel terecht in de bus naar Monte Alban.

Monte Alban is een archeolische plek, maar van wat precies is me niet zo duidelijk geworden. Wat ik wel kon begrijpen is dat rond 600 BC het een stad was, de Spanjaarden er hebben gezeten en de Azteken, maar dat het lijkt alsof niemand het echt weet. De stenen met daarin afbeeldingen gehouwen zijn bv ofwel dansende belangrijke mensen, ofwel belangrijke mensen die gevangen genomen en gecastreerd zijn en mogelijk vermoord.

Sja, klein verschil. En eigenlijk is het niet meer dan logisch dat er weinig bekend is.

Het was niet de eerste keer dat ik op zo een soort plaats was. Maar de magie blijft er wel. Ondanks dat het een onduidelijk verhaal bleef blijf je zo hard voelen dat heden en verleden nooit zonder elkaar bestaan. Het lijkt allemaal nog zo dichtbij. En dat is het misschien ook wel. Toch een beetje Ho'oponopono. Zittend op een van de hoeken van de prachtige plaatsen met het kilometers verre uitzicht voel je gewoon dat het door de eeuwen heen alleen in detail is aangepast. Het geroep van de (ze krijgen een rode draad hier) gieren versterkt het gevoel.

En tegelijk is het gewoon mensen kijken.

Mexicanen mogen op zondag gratis, dus veel spelende kinderen, mensen die gewoon liggen te slapen en veel instagrammers zo te zien. Gewoon lekker zitten met verstand op nul (of juist 100) en blik op oneindig (of juist heel gefocust) is toch wel het fijnst.

En wel degelijk dat ik de cache heb gevonden [e-1f601]

Gelukkig voelde ik me weer een heel stuk beter trouwens. Goed genoeg om over de zondagse markt te lopen en achteraf een hapje te doen. En nog een keer over de markt te lopen gewoon omdat het zo leuk is. Overal mensen die dingen verkopen, vooral van die ballonnen en kinderspeelgoed. Veel kinderen spelen en ze zijn gewoon niet irritant. Gewoon niet! Ik wist niet eens dat het bestaat... Er staan verschillende soorten bandjes en de sfeer is enorm gemoedelijk, gezellig en blij. Ik gooi de adventurelab er nog achteraan, soms is het jammer als je er een treft waarvoor je niet naar de locaties hoeft. Maar nu is het wel fijn. De travelbug heb ik nog niet onder kunnen brengen, dus eigenlijk is de missie van vandaag niet geslaagd. Maar ik vind het prima. Vakantie is niet veel moeten. Dus ik moet mezelf ook niets willen opleggen. Maar dat ik Moppie de bug in Mexico zou onderbrengen heb ik beloofd dus is wel een must.

Vanavond heb ik iig geen ene moer gedaan behalve bed en bank gehangen en film gekeken en wat gekletst.

Morgen weer happy en fit en ik ben benieuwd wat die dag weer gaat brengen. In ieder geval weer een tripje wasserette.