It giet oan! - Reisverslag uit Djedda, Saudi Arabië van Annelies - WaarBenJij.nu It giet oan! - Reisverslag uit Djedda, Saudi Arabië van Annelies - WaarBenJij.nu

It giet oan!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

28 April 2023 | Saudi Arabië, Djedda

En om de juiste link te maken alvast een krabbel.

Natuurlijk ga ik hier nog wel wat neerzetten over de minder-dan-soepele voorbereiding. Dat zal vast vanaf Jeddah zijn. Of later. Maar eerst de lucht in!

Edit:

Schrijven over wat er zo heeft tegengezeten met het al dan niet doorgaan van deze reis is iets dat ik eigenlijk al genoeg gedaan heb in de loop der tijd. Maar wie weet heeft iemand er iets aan dus toch nog maar een keertje.

Omdat ik het liefste de hele wereld ziet en mijn bankrekening zegt dat ik maar gewoon toerist in eigen provincie moet zijn maak ik geen plannen, maar grijp ik kansen. De kansen vind ik meestal op vakantiepiraten, waar je voor een stuk minder geld dan normaal een ticket naar ver weg kunt vinden. Het is alleen niet zo dat je echt zelf al bedenkt wanneer en waarheen, maar denkt "dat is een leuke, kan ik dat passend maken". En met die tickets is niets mis. Je boekt ze dan vaak via een site als supersaver bijvoorbeeld. Maar je kunt vrijwel hetzelfde als ieder ander.

Nu wss het via Travelgenio bij SaudiaAirlines, Die midden-oosterse airlines kun je eigenlijk niet mis mee gaan. Ware het niet dat Saudia geen directe zaken met je doet. Via de app kun je alles regelen zoals je stoel, maaltijd en bagage. Alleen zou ik een verificatiecode via de mail krijgen en die kwam maar niet. Ik dacht nog dat dat kon komen omdat ik al zo lang geleden geboekt heb (bijna een jaar). Maar de tijd verstreek en een week of wat geleden dacht ik nog eens te kijken.

Niks. Behalve een error over "personal data invalid" en " flight disrupted" en die zijn net zo akelig als ze klinken.

Dan maar mailen. Net jammer dat er geen mailadres vindbaar is. Een berichtje via twitter dan? automatische reactie met een boel keuzes die allemaal totaal geen raakvlak hebben. En dat keuzemenu zou ik nog heel vaak gaan zien. Via sms, whatsapp, facebookmessenger. Om gek van te worden. Bellen naar het kantoor in NL gaf "dit nummer is niet in gebruik en naar het hoofdkantoor in Saudia mag ik niet bellen van mijn provider. Ook skype etc doen dat niet.

Via de technische ondersteuning (een van de keuzes van het menu) is er een formulier dat ik in kan vullen, maar je boekingscode is verplicht en die gaf direct een automatische reactie over dat het bij een externe partij is geboekt en ik die moet benaderen. Klein detail: die is failliet.

Via vakantiepiraten komt er geen reactie, Schiphol bellen voor het juiste nummer levert ook niets op, en dan komt er toch het moment dat je je realiseert dat het tijd wordt om de creditcardmaatschappij te bellen om te zien wat er gedekt is. Maar wie denkt eraan dat dat na zo een tijd alleen nog werkt als je niet wordt toegelaten en dan een verhaalspoging achteraf? Mijn annuleringsverzekering heeft een uitsluiting van faillisementen bij losse tickets.

Voorpret wordt wel erg lastig zo kan ik je vertellen. De reddende engel heeft zich gemeld n.a.v. een oproepje op facebook. Zij gaf me een nummer van de klantenservice van Saudia in Parijs en daar kreeg in binnen een paar minuten iemand aan de lijn die netjes alles bevestigd heeft, de maaltijden heeft aangepast en mijn raamplaatsen heeft vastgezet.

Maar eerlijk is eerlijk: tot het moment van boarden had ik nog niet het geloof dat het allemaal zou gaan lukken...

• 28 April 2023 - 20:08

Daniella :